Kirjallisuusesseen ominaispiirteitä eli "tavallisesta" kirjallisuusanalyysistä eroavia piirteitä ovat a) esseen kieli ja b) esseen sisältö. Kirallisuusesseen kieli saa olla analyysiä persoonalllisempaa (omaperäisiä ilmauksia ja virkerakenteita sekä retorisia tyylikuvioita) ja sisältö analyysiä omakohtaisempaa (= mitä ajatuksia teos herättää minussa, mitä se minun mielestäni kertoo ihmisestä, maailmasta ja elämästä, mitä se tuo mieleeni, mihin asioihin yhdistän sen) .
Kirjallisuusessee saa olla tekijänsä näköinen, mutta vaikka tyylillä voi leikitellä, älä heitä hyvää kieltä romukoppaan. Tässä on muutamia vinkkejä esseen kirjoittamista varten:
- Mieti tarkasti, mikä on näkökulmasi. Kirjallisuusessee ei ole kirjaesitelmä, joten sinun tulee päättää, mikä asia kirjassa puhuttaa juuri sinua.
- Aineistonasi on kirja, joten viittaa siihen, kuten aineistoon tulee viitata.
- Älä referoi juonta liikaa. Esseen tarkoitus ei ole esitellä kirjaa opettajalle.
- Kirjallisuusessee ei myöskään ole perinteinen analysoi ja tulkitse -kirjoitelma, vaan käsittelytavan tulee olla rajatumpi: kaikista kirjassa olleista asioista ei tarvitse kirjoittaa
- Etsi tietoa kirjailijasta, kirjoitusajankohdasta (tyylikausi) tai vaikkapa muista samantyylisistä teoksista. Esittele tiedot tekstin alkupuolella.
- Pohdi valitsemaasi asiaa subjektiivisesti - omat ajatukset ja mielipiteet saavat näkyä! Yhdistele siis omia näkemyksiäsi ja kokemuksiasi teoksen erittelyyn.
- Hae sopivaa tyyliä esimerkiksi kokeilemalla erilaisia tapoja aloittaa.
- Hyödynnä kurssin alkupuolella tehtyjä tyyliharjoituksia (esim. työkirjan s. 34)
- Lukukirjan sivuilla 405-406 on myös kerrottu kirjallisuusesseestä
- Kirjallisuusesseen tavoitepituus on käsinkirjoitettuna 4-5 sivun mittainen
- Tekstin saa kirjoittaa myös koneella. Käytä tuolloin fonttia 12 ja riviväliä 2. Jätä tekstiin tarpeeksi leveät marginaalit.
Mika Auramon opetussivustolta ohjeita ja malleja kirjallisuusesseen tekoon: http://lyseo.org/ai/kirjoitelmat/kirjallisuusessee.html
Lähtökohtia/ ajattelun apuja oman näkökulman etsintään (esseen sisältö)
(Pää)henkilö
- millainen hahmo
- miten toimii, miten suhtautuu ristiriitoihin
- mitä arvostaa tai vastustaa
- mitä pelkää
- millainen elämäntilanne, millaisia elämänkysymyksiä kohtaa
- onko jotain ajatonta
- keneen vertautuu, kenet tai minkä tuo mieleen
- mitä kiinnostavaa henkilössä on
- millaisia tunteita herättää
-miten muuttuu tarinan kuluessa
Tilanne
- millaisia asioita asetetaan vastakkain/ millaisia ristiriitoja tarinassa kuvataan
- millaisia päätöksiä tai ratkaisuja ihmiset joutuvat tekemään
- mitä aikakautta kuvataan, miten aikakausi ilmenee teoksessa
- toistuuko jokin tilanne tai toimintamalli tarinassa
Yhteisö
- millaisessa yhteisössä eletään
- onko päähenkilö osa yhteisöä vai sen ulkopuolella
- millainen vaikutus yhteisöllä on jäseniinsä
Ympäristö
- millainen
- onko merkityksellinen, jos on niin miksi
- vaikuttaako ympäristö tapahtumiin
Esimerkkejä kirjallisuusesseestä on tunnilla kuultu opiskelijan kirjoittama essee sekä työkirjassa sivuilla 37-39 oleva esimerkkiessee "Ihmisyyttä etsimässä" . Ylempänä olevasta linkistä (Mika Auramon sivusto) pääsee myös lukemaan esimerkkiesseitä.
- mitä kiinnostavaa henkilössä on
- millaisia tunteita herättää
-miten muuttuu tarinan kuluessa
Tilanne
- millaisia asioita asetetaan vastakkain/ millaisia ristiriitoja tarinassa kuvataan
- millaisia päätöksiä tai ratkaisuja ihmiset joutuvat tekemään
- mitä aikakautta kuvataan, miten aikakausi ilmenee teoksessa
- toistuuko jokin tilanne tai toimintamalli tarinassa
Yhteisö
- millaisessa yhteisössä eletään
- onko päähenkilö osa yhteisöä vai sen ulkopuolella
- millainen vaikutus yhteisöllä on jäseniinsä
Ympäristö
- millainen
- onko merkityksellinen, jos on niin miksi
- vaikuttaako ympäristö tapahtumiin
Esimerkkejä kirjallisuusesseestä on tunnilla kuultu opiskelijan kirjoittama essee sekä työkirjassa sivuilla 37-39 oleva esimerkkiessee "Ihmisyyttä etsimässä" . Ylempänä olevasta linkistä (Mika Auramon sivusto) pääsee myös lukemaan esimerkkiesseitä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti